nb_u42 Komet

Sällsynt kollision: Komet touchar Mars

I oktober 2014 var samtliga av Nasas instrument och de flestas blickar riktade mot Mars, när kometen Siding Spring susade förbi planeten i 203 000 km/h.

16 oktober 2014 av Carsten Nymann

En händelse som inträffar en gång var 1 000 000:e år.

Så beskriver rymdorganisationen NASA själva söndagens möte mellan Mars och kometen Siding Spring.

Kometen kommer enligt alla beräkningar missa planeten, men den kommer tillräckligt nära för att vi skulle varit oroliga om det hade varit jorden den satte kurs mot.

En astronomisk hårsmån

Enligt NASA blir avståndet 139 500 km, vilket låter mycket men motsvarar så lite som en tredjedel av avståndet mellan jorden och månen.

Samtliga NASA;s sex sonder och rovrar riktar sin uppmärksamhet mot kometen och hur den påverkar Mars atmosfär, på säkert avstånd på ytan respektive planetens bortre sida.

Första besöket i solsystemet

NASA är framförallt intresserade av Siding Spring på grund av att den kommer mycket långt bortifrån och inte har varit på besök i det inre solsystemet tidigare.

Kometen stammar från det så kallade Oorts kometmoln som ligger hela 50 000 astronomiska enheter bort från solen.

En astronomisk enhet uttrycker det genomsnittliga avståndet mellan jorden och solen, vilket är 150 miljoner km.

Forskarna menar att kometen är någorlunda oförändrad sedan den skapades vid solsystemets födelse för 4,6 miljarder år sedan och därför kan berätta om förhållandena då.