ISON towards the sun

Platt fall för århundradets komet

Kometen ISON:s runda runt solen fick den att sönderdelas. Även om bitar av kärnan fortfarande består blir kometen inte visuellt spektakulär.

2 december 2013

"Jag tror inte att det är särskilt mycket kvar av den", säger astrofysikern Karl Battams från Naval Research Laboratory i Arizona till New York Times.

Kometen ISON nådde på torsdagen den punkt i sin bana som var närmast solen, dess så kallade perihelium, och den extrema temperaturen hade en ytterst skadande effekt.

Stora delar av kometkärnan sönderdelades och även om ISON kortvarigt lyste upp efter passagen har den åter börjat falna så mycket att den inte kommer vara synlig från jorden när den passerar under december.

Kan ge kunskap om magnetfält och solvind

Astronomerna hade tidigare utropat ISON till århundradets komet då den hade potential att lysa upp natthimlen i flera månader.

Nu får de istället vänta och se om bevakningen av kometens passage kring solen åtminstone blev en forskningsmässig succé, då totalt sju sonder noggrant följde ISON:s runda för att ge nya kunskaper om solens magnetfält och solvindarna.