Komet bjuder på färgstarkt fyrverkeri
Meteorer

Meteorsvärmen på natthimlen toppar med cirka 25 stjärnfall i timmen från och med den 21 oktober och de tre till fyra kommande nätterna

© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk

Komet bjuder på färgstarkt fyrverkeri

I oktober hamnar jorden i en svärm av kosmiska stoftpartiklar. Resultatet är ett regn av meteorer, de så kallade Orioniderna, som brinner upp cirka 100 kilometer upp i atmosfären.

20 oktober 2017 av Jesper Grønne

Just nu kan du få uppleva en svärm av meteorer på himlen med omkring 25 ljusa stjärnfall i timmen.

Det är meteorsvärmen Orioniderna som passerar jorden och eftersom det är nymåne samtidigt kommer stjärnfallen träda fram extra starkt från och med lördagen den 21 oktober och de kommande tre till fyra nätterna.

Meteorsvärmen kallas Orioniderna eftersom den ser ut att härstamma från stjärnbilden Orion. Dess ursprung är dock närmare.

Den härrör från Halleys komet i vårt eget solsystem.

GILLAR DU RYMDFART OCH UNIVERSUM? Grabba tag i en prenumeration på Illustrerad Vetenskap - vi kan inte heller få nog av rymden!

Meteorerna ser ut som färgade eldkulor med en svans efter sig. Färgerna kommer från glödande gaser i meteoren eller atmosfären.

Så gör du

• Vid midnatt befinner sig svärmens ursprung lågt i östlig riktning, men under natten rör sig punkten sydväst och högre upp på himlen. Förhållandena är därför bäst sent på natten.

• För att få njuta fullt ut av meteorregnet är det bra att ge det lite tid. Den bästa upplevelsen får du om du klär dig varmt och slår dig ned i en skön utemöbel.

• Det går relativt lätt att få bra bilder av de färgstarka meteorerna. Placera kameran på ett stativ och använd ett brett vidvinkelobjektiv. Ställ in en intervalltimer så att kameran tar bilder med jämna mellanrum.

VISSTE DU ATT:

Orioniderna är små stoftoch ispartiklar som är kvar av Halleys komet.

En gång om året hamnar jorden i kometens rester och vissa av partiklarna träffar vår atmosfär i över 230 000 kilometer i timmen. Flera av dem lämnar kvar spår av rök på himlen.

© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk