Comet ISON

Århundradets komet är här

Kometen ISON kan bli en spektakulär syn på natthimlen om den överlever sin runda runt solen.

28 oktober 2013

Den 28 november har astronomerna blivit visare! Det är nämligen datumet för när kometen ISON är som allra närmast solen. Redan nu är ISON en bra bit på väg in i solsystemet, och den har potential att bli århundradets komet, som kommer dansa runt på natthimlen i flera månader.

ISON är en så kallad "sungrazing" komet, vilket betyder att dess bana för den mycket nära solens glödheta atmosfär. Om ISON överlever mötet med solen kommer den bli en spektakulär syn på natthimlen.

Nedan kan du se en guide över hur och när man kan se ISON från jorden.

28 november: ISON når sitt perihelium (den punkt i dess bana som är närmast solen) och sin maximala ljusstyrka. Kanske kommer den till och med vara synlig på dagen.

December och januari: Om ISON överlever rundan runt solen kommer man kunna se den från norra halvklotet under tidiga morgon- och kvällstimmar. Omkring den 10 december kommer ISON vara en vacker syn på himlen i de tidiga morgontimmarna och vid mörka omständigheter utan ljusförorening kommer dess långa svans möjligtvis sträcka sig i den östra horisonten från stjärnbilden Ormbäraren till Stora björnen.

Lär dig mer om ISON och forskarnas förväntningar

Läs mer om ISON:s väg mot solen, och vad forskarna hoppas lära sig av denna ovanliga händelse.

Som prenumerant Illustrerad Vetenskap kan du ladda ned artikeln med hjälp av knappen nedan.

Inte prenumerant? Få ett fint erbjudande här.