Venus

Precis som månen har Venus olika faser och dessa går att se med hjälp av en kikare.

© SHUTTERSTOCK

Kom närmare Venus med en vanlig kikare

Den 17 maj träder vår brännheta grannplanet fram tydligt på himlen. Med hjälp av en vanlig kikare kan du se gränsen mellan planetens ljusa och mörka sida.

14 maj 2018 av Jesper Grønne

Venus är lätt att se, först och främst eftersom planeten befinner sig väldigt nära jorden – men också på grund av att planeten är insvept i ett tätt lager moln som reflekterar solljuset precis som en spegel.

Med blotta ögat är Venus inget annat än en lysande prick, men bara genom att titta i en kikare eller ett litet teleskop kan man se att planetens skiva inte är helt full.

Till skillnad mot andra synliga planeter som exempelvis Mars och Jupiter visar sig Venus aldrig på himlen en hel natt. Den är alltid antingen ett morgon- eller ett kvällsobjekt och befinner sig vid horisonten i närheten av solen.

Man skulle kunna tro att Venus lyser starkare allt eftersom den ökar, men det är faktiskt precis tvärtom.

Planeten blir mer och mer full varefter dess avstånd till jorden ökar. Och ju längre ljuset behöver röra sig för att nå ned till oss, desto svagare blir det.

Så gör du

• Den 17 maj, en timme efter solnedgång, kan du se Venus cirka 15 grader över horisonten i nordvästlig riktning. Venus befinner sig lite snett till höger ovanför månen. Efter ett par timmar försvinner planeten ned bakom horisonten.

• Med blotta ögat kan du tydligt se Venus och månen. Eftersom de står lågt på himlen behöver du hitta en plats med fri sikt mot horisonten

• Med en kikare eller ett teleskop kan du se att Venus bara är upplyst till cirka 85 procent av solen. Planeten syns redan medan himlen fortfarande färgas röd av solen eftersom den lyser så starkt.

Gå på upptäckt i universum

Jordens brännheta grannplanet är bara ett av de fenomen som dyker upp på natthimlen i vår.

Våren är full av astronomiska upplevelser, som du kan uppleva med en kraftig kikare. Om du vill uppleva dem kan du nu skaffa dig det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Orion och se den röda superjätten Betelgeuse senare i år – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.