Jupiters måne Europa 2/2015

Europa har plattektonisk aktivitet

Jupiters måne Europa har plattektonisk aktivitet precis som jorden. På Europa förskjuts isplattor, vilket bl.a. resulterar i isvulkaner och floder av is i landskapet.

15 januari 2015

Istäcket på Jupiters måne Europa är fullt av stora sprickor med brottytor, där ny is har bildats.

Astronomerna har länge undrat var den gamla isen tar vägen, eftersom planeten inte utvidgas. Nu har man upptäckt att isflak trycks ned i underjorden och där smälter samman med varmare islager.

Plattektonisk aktivitet upptäckt på Jupiters måne Europa

Europa har alltså, precis som jorden, plattektonisk aktivitet – men med isflak. Den överraskande upptäckten kommer från amerikanska forskare som har närstuderat fotografier tagna av NASA:s Galileo-rymdsond mellan 1995 och 2003.

Man fann formationer på månens yta som motsvarar de så kallade överskjutningszonerna på jorden. Dessa finns bland annat på Sydamerikas västkust. Zonerna uppstår när en oceanplatta möter en kontinentalplatta och pressas ned under kontinenten. Därigenom uppstår vulkaner och jordskalv. På Europa är det bara is som skjuter upp som veck i landskapet, och isvulkaner som uppstår när smältvatten pressas upp till ytan.

Europa är en måne full av isvulkaner

Europas plattektoniska aktivitet fungerar som jordens, men på Europa är det enorma isplattor som trycks ned i underjorden och smälter samman med varmare is:

Klicka på bilden för att se den i ett större format.

• 1: Det djupa, varma islagret rör sig, så att isplattor förs samman. • 2: Det tunga isplattan pressas ned under den lättare plattan. • 3: Isen smälter samman med en varmare ismassa. • 4: Smältvatten pressar sig upp som isvulkaner och bildar ny is. • 5: Isen pressas samman i veckbildningar.

Europa - en måne med liv?

Europa är den plats i solsystemet, utanför jorden, där chansen är störst att hitta liv. Följ med på upptäcktsfärd på den avlägsna månen, där livets byggstenar i form av kemiska ämnen, energi och flytande vatten sannolikt finns:

Fakta om Europa

? DIAMETER: Cirka 3 000 kilometer.

? ATMOSFÄR: Tunn; innehåller framför allt syre.

? YTTEMPERATUR: Minus 170 °C.

? YTA : Rörlig ismantel, som är mellan 15 och 25 kilometer tjock.

? MELLANSKIKT: Isen döljer troligen en jätteocean, som är 60–150 kilometer djup.

? INRE: En järnkärna omgiven av en stenmantel.