Jupiter_solar system theme

Jupiter: Solsystemets jätte

Visste du att planeten Jupiter är den största planeten i solsystemet? Läs fler fakta om Jupiter här.

5 maj 2014 av Lone Djernis Olsen

Planeten Jupiter

Planeten Jupiter är solsystemets jätte. Planeten är den första av de yttre gasplaneterna och den väger mer än dubbelt så mycket som de andra planeterna i solsystemet tillsammans.

Jupiter är en gasplanet, vilket betyder att den inte har någon fast yta. Den består av gas, möjligen med en fast kärna i centrum. 75 % av gasen är väte och 25 % är helium.

Jupiters stormiga atmosfär

I Jupiters atmosfär rasar våldsamma stormar. Den största täcker ett område som motsvarar 2-3 gånger jordens storlek och kallas den röda fläcken. Den syns tydligt på många bilder av planeten och har rasat i flera hundra år.

Jupiter innehar rekordet i månar

Jupiter har fler månar än någon annan av planeterna i solsystemet. Många av Jupiters månar är asteroider som planeten har fångat in med sin enorma gravitation. De fyra största månarna kallas de galileiska månarna för att de upptäcktes av vetenskapsmannen Galileo Galilei år 1610. Tre av Jupiters månar har möjligen ett hav av saltvatten dolt under ytan och därför menar några forskare att det kan finnas liv på dessa månar.

Utforskning från omloppsbana

Sedan 1973 har sju obemannade sonder passerat tätt förbi Jupiter. 1995 lade sig Galileo-sonden som den första i omloppsbana runt planeten och blev där i sju år. Sonden tog bilder av både Jupiter och de fyra Galileiska månarna och den skickade en liten sond ned genom Jupiters atmosfär. 2016 ankommer sonden Juno till Jupiter och lägger sig även den i omloppsbana runt planeten.

Jupiter kan ibland ses från jorden, och i genomsnitt är den det tredje klarast lysande objektet på natthimlen efter månen och Venus.

Läs mer om de andra planeterna i solsystemet.

Fakta om Jupiter

Radie: 69 911 km Antal månar: Minst 67 (det upptäcks nya med jämna mellanrum) Avstånd till solen: 778 547 200 km Jupiters temperatur: -121 °C (i genomsnitt)

Utforska de djupaste haven och de mest avlägsna galaxerna

Få 3 nr av Illustrerad Vetenskap för 79,00. Klicka här.