Earth core

Sipprande järndroppar skapade jordens kärna

Enligt en ny teori bildades jordens kärna av nedsipprande järn.

15 april 2014

Det djupaste vi människor någonsin har borrat oss ned i vår egen planet är lite mer än 12 kilometer – en bråkdel av de knappt 6400 kilometerna in till jordens centrum.

Utifrån laboratorieexperiment har forskare vid Stanford University i Kalifornien nu emellertid presenterat sin lösning på en av de många gåtorna om vårt klot – mysteriet med hur kärnan av metall bildades.

Med hjälp av avancerad röntgenteknik undersökte forskarna hur järn och bergarter reagerar under det kolossala tryck och den extrema värme som råder inne i jorden.

Metalliskt duggande skapade jordens kärna

Försöksresultaten pekar på att kärnan inte som förmodat bildades på en gång. I stället har den skapats under miljoner år genom ett slags metalliskt duggande, där droppar av järn från manteln – den del av klotet som sträcker sig från jordskorpan och in till den yttre kärnan på cirka 2900 kilometers djup – har sipprat ned i kärnan.

Enligt forskarna har trycket pressat ut järnet ur bergarterna på mer än 1000 kilometers djup. Järndropparna har samlat sig i små bäckar, som har trängt ned genom bergarterna och in i kärnan – ungefär som vatten tränger genom kaffebönorna i en kaffemaskin.