Stora däggdjur lever huvudsakligen i Afrikas nationalparker. Men så skulle det inte behöva vara.

© SHUTTERSTOCK

Så hade djurlivet utvecklat sig utan människor

Djuren på den afrikanska savannen hade varit betydligt fler och spridit sig även till andra delar av världen om det inte hade varit för människans existens.

24 september 2017

På en jord utan människor skulle en stor del av världen påminna om de afrikanska nationalparkerna med deras rika djurliv.

Det visar en ny undersökning i vilken forskare vid Aarhus Universitet i Danmark för första gången har simulerat hur världens däggdjur skulle fördelas om inte människan hade funnits.

>> Läs mer om vår planet och dess djurliv - köp Illustrerad Vetenskap här.

De stora däggdjuren skulle enligt forskarna sannolikt ha varit spridda över större delen av jorden. Speciellt Syd- och Nordamerika skulle kunna ha fått ett rikare djurliv.

Människan sprider sig på djurens bekostnad

Forskarnas kalkyler visar att det exempelvis skulle ha levt 45 arter stora däggdjur i Sydamerika och inte som nu enbart fem.

I dag är det bara i Afrika som det finns en mångfald av stora däggdjursarter som exempelvis elefanter, flodhästar och noshörningar.

Orsaken är att Afrika är det enda området på jorden där människan ännu inte har utrotat de flesta stora djur.

Afrika är däggdjurens sista tillflyktsort

En ny undersökning visar att de stora däggdjuren i Afrika faktiskt skulle kunna trivas ännu bättre längre norrut än på savannen.

• I en värld utan människor hade flera stora djur funnits i Texas, USA, än i nationalparken Serengeti i Tanzania. Sydamerika skulle ha 45 arter stora däggdjur i stället för fem.

• Den verkliga världskartan visar att enbart Afrika har en rikedom på stora däggdjur i dag. Utan människor kunde elefanter och noshörningar till och med ha levt i Skandinavien.