Shadow of Enceladus

Ismåne döljer saltvattensocean

Saturnusmånen Enceladus friger moln av saltvatten, visar mätningar från rymdsonden Cassini.

Moln av vattenånga står upp från sprickor i ismånen Enceladus, som kretsar runt Saturnus. Tre gånger har rymdsonden Cassini flugit genom molnen och samlat in små ispartiklar, som har analyserats av sensorn Cosmic Dust Analyzer ombord på sonden. Analyserna tyder på att det finns ett hav av flytande saltvatten under månens kilometertjocka ismantel.

I de gejserliknande molnen nära Enceladus har Cassini nämligen fångat salta ispartiklar med en sammansättning som stämmer väl med ett salt hav. Partiklarna kan inte ha uppstått på annat sätt än genom snabbfrysning av saltvatten, som har sipprat upp genom stora sprickor i isen på Enceladus yta.

Enceladus

Forskarna har beräknat att det varje sekund sänds upp i storleksordningen 200 kilo vattenånga från havet under isen. Vattnet finns mellan månens bergkärna och ismanteln, och det hålls flytande på grund av tidvattenkrafter och värme från radioaktivt sönderfall.