Venus

I natt överglänser Venus alla himlens stjärnor

Vår grannplanet stjäl uppmärksamheten och är en spektakulär syn när den efter solnedgången i kväll blir himlens näst ljusstarkaste objekt.

4 januari 2017

Solen och månen är himlens ljusstarkaste objekt, därefter följer en rad stjärnor som lyser starkt.

Men den 12 januari tar planeten Venus över fokus och överglänser alla stjärnor. Den kommer att vara det ljusstarkaste objektet på natthimlen efter månen.

Det beror på att planeten står i så kallad östlig elongation, vilket innebär att den är så långt bort från solen som den kan komma sett från jorden.

När Venus är i elongation - längst bort från solen sett från jorden - är den som lättast att se med blotta ögat.

Solen överglänser vanligtvis Venus

Eftersom Venus är en av de inre planeterna gör solens kraftiga strålar ofta att den blir osynlig för blotta ögat.

>> Fascinerad av himlakropparna? Följ med Illustrerad Vetenskap på solförmörkelseresa till USA:s spännande sydstater!

För att kunna se Venus är det därför nödvändigt att planeten befinner sig långt bort från solen.

Förutsättningarna är optimala den 12 januari

För de yttre planeterna - Mars, Jupiter och Saturnus - är det annorlunda.

De syns bäst när de är i opposition till solen – när jorden står mitt emellan solen och exempelvis Mars.

Den 12 januari är förutsättningarna optimala och Venus kommer att vara synlig i flera timmar när solen har gått ned.

Fånga Venus och tre andra planeter på bild.

Venus, Mars, Uranus och Neptunus är alla synliga den här kvällen. 1) Titta lågt på himlen i väst-sydvästlig riktning mellan klockan 19 och 20 då Venus syns klart.2) Lite ovanför till vänster syns Mars och genom ett teleskop kan isjättarna Uranus och Neptunus skådas relativt nära Venus.3) Med hjälp av en kamera med vidvinkel- objektiv och teleskoplins kan du ta en bild av de fyra planeterna. 4) Placera Venus nederst till höger i bildfältet.

FAKTA OM VENUS:

? Venus kallas morgon- och aftonstjärnan eftersom vi alltid ser Venus nära solen från jorden. Det beror på att Venus är närmare solen än jorden.

? Ett dygn på Venus varar 243 jorddagar medan ett år enbart är 225 jorddagar. Dygnen är längre än åren eftersom planeten roterar snabbare runt solen än sig själv.

? Solen går upp i väst på Venus eftersom planeten vrider sig medurs om sin egen axel. De flesta planeter vrider sig moturs - Uranus vrider sig dock en tredje väg runt sig själv.

? När Venus står i elongation – och är synlig på himlen – befinner sig planeten 102 000 000 kilometer från jorden.

Också läsa