Ganymedes moon

Solsystemets största måne är kartlagd

Solsystemets största måne, jupitermånen Ganymedes, är nu fullständigt kartlagd.

22 maj 2014

Ganymedes är kartlagd

Jupiters måne Ganymedes har för första gången kartlagts genom att kombinera geologiska uppgifter från Galileosonden med äldre data från ytan, insamlade av Voyager 1 och 2 på 1970-talet. På kartan finns allt vad forskargruppen vet om den isiga ytan på Jupiters måne som är solsystemets största.

Tre faser har format Ganymedes yttre

Ganymedes yttre har formats i tre faser: den tidiga, gilgameshafasen, som dominerades av hårda meteoritnerslag och som följdes av en tektoniskt aktiv fas, harpagian. Nu senast har det varit en mer kall och lugn fas med periodiska meteornedslag, nicholsonian.

Sonden JUICE besöker Ganymedes år 2022

Ganymedes är nästan 0,75 gånger så stor som Mars och här finns ett stort underjordiskt hav. Månen har ett starkt magnetfält som skyddar den från Jupiters strålning.

Det är inte troligt att människor kommer att kunna besöka den ogästvänliga månen inom en snar framtid, men den europeiska rymdorganisationen, ESA, kommer att sända upp sonden JUICE mot Jupiter och Ganymedes år 2022. JUICE ska ge oss information om Ganymedes, som astronomen Galileo Galilei upptäckte för första gången 1610.

Läs mer om solsystemet.

Ganymedes

Med en diameter på 5 262 kilometer är Ganymedes större än både Merkurius och dvärgplaneten Pluto.