Saturnusmåne ruvar på globalt hav - Enceladus

Saturnusmåne har globalt hav

Isen på Saturnus måne Enceladus täcker inte bara fickor av vatten. Den flyter på en ocean, som omfattar hela månen.

13 januari 2016

Bilder av stora gejsrar, som sprutar ut vattenånga från Enceladus, avslöjade för länge sedan ett hav på den lilla ismånen, men astronomer har inte vetat hur utbrett det är. För att ta reda på det har experter på bildanalys gått igenom sju års data från Cassinisonden.

Det kan finnas liv på Enceladus

Astronomerna har hittat små svängningar i månens för övrigt stabila kretsande runt sin planet, Saturnus. Därefter har de testat månens rörelsemönster i datormodeller. Mönstret visade att svängningarna sker i istäcket, och deras storlek tyder på att isen skiljs från månens stenkärna av ett flytande lager hela vägen runt månen.

"Om ytan och kärnan hängde samman, skulle kärnan vara en så stor motvikt att svängningarna under rotationen skulle vara mycket mindre” , säger en av forskarna, Matthew Tiscareno.

En annan grupp forskare har utifrån mätningar av gravitationen på Enceladus tidigare beräknat att det på sydpolen skulle kunna finnas ett hav som var förbundet med ett grundare globalt hav. Den hypotesen ser ut att vara bekräftad. Upptäckten gör månen ännu intressantare, då förekomsten av vatten kan betyda liv.

Enceladus underjordiska hav

Datormodeller har visat att Enceladus kärna är omgiven av ett globalt hav som är ända upp till tio kilometer djupt:

1. En kärna av sten.

2. Ett hav som täcker hela månen. Vid sydpolen är det tio kilometer djupt.

3. Ett lager is som är 30 till 40 kilometer tjockt.

4. Stora gejsrar sprutar vattenånga, mineraler och gas från månen. 101 gejsrar har hittills observerats.

Saturnusmånen Enceladus är en måste-upplevelse för rymdturister

Ska du på sightseeing i rymden? Då får du inte missa Enceladus gejsrar! Läs om de sju stora attraktionerna för framtidens rymdturister:

Jupiters havsmånar

Av Jupiters 60 måna har sannolikt fyra av de största (Io, Europa, Callisto och Ganymedes) ett inre hav – antingen av iskallt saltvatten eller het lava.

Forskare har just upptäckt att Io har ett hav av magma, medan de tre andra månarna tros ha ett hav av saltvatten under istäcket.

Io