twin suns

Nyupptäckta planeter kretsar runt dubbelsol

Astronomerna har hittat två planeter, som kretsar runt en dubbelsol.

Astronomerna fann 2011 den första planet som kretsar runt två solar i stället för en – och nu har de hittat två till. Därför vågar astronomer vid bland annat amerikanska San Diego State University anta att planetbanor runt dubbelsolar inte är så sällsynta som man trott.

Den första planeten var Kepler 16b, och de båda nyupptäckta har fått namnen Kepler 34b och Kepler 35b. De är båda gasplaneter stora som Saturnus. Kepler 34b tar 289 dagar för att komma runt sina båda solar, medan detta tar 131 dagar för Kepler 35b. Båda de nyupptäckta systemen befinner sig i stjärnbilden Svanen och ligger 4900 respektive 5400 ljusår från jorden.

Planeter runt dubbelsolar utsätts för betydligt mer varierad påverkan än planeter som bara har en sol. Temperaturskillnaderna kan under ett enskilt år vara mycket ofta förekommande och extrema, och detsamma gäller effekten på planetens atmosfär. Därför har astronomerna också hittills ansett att förhållandena runt dubbelsolar är för kaotiska för att planeter överhuvudtaget skall kunna existera i deras närhet.

Planeterna har hittats av NASA-satelliten Kepler, som sedan maj 2009 har varit på jakt efter planeter utanför vårt eget solsystem. Hittills har Kepler hittat 2326 potentiella planeter, som astronomerna skall undersöka närmare.