Dawn-sonden nærmer sig dværgplaneten Ceres

Dawn ska avslöja hur jorden föddes genom att utforska Ceres

Rymdsonden Dawn närmar sig dvärgplaneten Ceres i det yttre solsystemet. Dawn, som har varit på väg mot sitt mål i åtta år, blir den första rymdsonden som utforskar en dvärgplanet på nära håll. Uppdraget kan avslöja hur solsystemets planeter skapades.

13 februari 2015 av Anne Lykke

Dawn ska få fram hemligheten av Ceres

450 miljoner kilometer från jorden, mellan planeterna Mars och Jupiter, kretsar stora och små stenblock i en bred bana runt solen. Det har de gjort sedan jordens födelse.

Jupiters starka gravitation är anledningen till att asteroiderna aldrig samlades ihop till en planet och deras utveckling avstannade för många miljoner år sedan.

Ny är rymdsonden Dawn på väg till asteroidbältet för att undersöka de två största kropparna: Vesta och Ceres. Asteroidebältet gömmer nämligen på en hemlighet – de kan avslöja hur solsystemets planeter föddes.

Dawn rusar iväg med joner

Dawn besökte Vesta 2011-2012, och planen är att Dawn ska gå i omlopp runt Ceres i slutet av mars eller början av april 2015. Dawn har varit på väg i nästan åtta år tack vare sondens speciella jonmotor.

Motorn tillåter att Dawn besöker två himlakroppar och tekniken flyttar gränserna för hur långt en rymdsond kan nå ut i universum.

Jonmotorn fungerar genom att en gas av xenonjoner accelereras i ett elektriskt fält och utnyttjar de framdrift som skapas när jonerna lämnar rymdsonden i en kon av blått ljus.

VIDEOGRAFIK: Se hur en jonmotor fungerar.

Jonmotorer kräver mindre bränsle än konventionella motorer på rymdfarkoster och på längre rymdresor innebär varje medfört gram mycket för den totala energibalansen. Dawn hade enbart med 425 kilo xenon på sin resa. I jämförelse hade rymdsonden Rosetta hela 1 670 kilo bränsle med för sin 10 år långa resa.

Nu när Dawns jonmotor har klarat testet kommer flera rymdsonder antagligen använda den här typen av motor i framtiden.

Dawn är på dubbeluppdrag

Asteroider är lösa delar som kan berätta hur planeter som jorden skapades. Även om både Vesta och Ceres har sin bana i asteoridbältet på ungefär samma avstånd till solen har de utvecklats helt olika – exakt hur olika är upp till Dawn att visa.

Vesta är en jordliknande asteroid, medan Ceres främst består av is precis som de stora gasplaneterna. Ceres sammansättning kan lära astronomerna mer om de gigantiska gasplaneterna Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus ytterst i solsystemet.

Få hela historien om Dawn

Vill du veta mer om Dawns uppdrag, rymdsondens preliminära slutsatser vid Vesta och vad astronomerna hoppas på för Ceresutforskningen?

Läs hela artikeln om Dawn här: