Space bubbles

Bubblor omger vår galax

Forskare har upptäckt två jättebubblor, som vardera sträcker sig 25000 ljusår ut från Vintergatans centrum.

11 april 2011

Amerikanska astronomer har upptäckt ett par gigantiska bubblor, som utgår från Vintergatans centrum. Bubblorna, som sänder ut gammastrålning, når vardera 25000 ljusår ut från galaxens centrum. De 50000 ljusår de tillsammans sträcker sig över motsvarar hälften av Vintergatans diameter. Bubblorna utsänder lika mycket energi som 100000 supernovor.

Det är rymdteleskopet Fermi, som är konstruerat för att mäta den energirikaste strålningen i rymden, som levererat dessa data.

Nu försöker astronomerna att komma fram till vad som kan ha skapat så kolossala strukturer. En gissning är att bubblorna är rester av en så kallat jet, som det svarta hålet i Vintergatans centrum en gång kan ha sänt ut.

De kan också vara strålning från gaser, som skickades ut i universum i samband med bildandet av en massa stjärnor i galaxens centrum för många miljoner år sedan