DeeDee

Den nyligen upptäckta dvärgplaneten befinner sig tre gånger längre bort från solen än Pluto.

© Alexandra Angelich (NRAO/AUI/NSF)

Astronomer hittar okänd dvärgplanet

Astronomer har gjort en sensationell upptäckt i solsystemets yttersta område. De har observerat en hittills okänd dvärgplanet som befinner sig tre gånger så långt bort från solen som Pluto.

2 maj 2017 av Babak Arvanaghi

Astronomerna har gjort ett sällsynt och sensationellt fynd i de yttersta delarna av solsystemet. Tre gånger så långt bort från solen som Pluto har de upptäckt en hittills okänd dvärgplanet.

Det lilla klotet har fått namnet 2014 UZ224, men kallas DeeDee efter engelskans ’distant dwarf’ – avlägsen dvärg på svenska.

Formen av en kula

DeeDee är lika svår att upptäcka som ett tänt stearinljus halvvägs mellan jorden och månen, och därför har det varit svårt att observera den.

2014 upptäckte astronomer någonting stort på andra sidan Kuiperbältet. Sedan dess har ALMA-teleskopet i Chile haft siktet inställt på det området och analyser därifrån visar att det stora objektet är en dvärgplanet.

DeeDee kretsar runt solen och har en diameter på 635 kilometer – tillräckligt stor för att den ska vara rund. Därmed är kraven uppfyllda för att den ska kallas dvärgplanet.

För att uppgraderas till planet ska den även ha rensat sin omloppsbana på andra objekt, men det har det lilla klotet inte gjort.

DeeDee

• Dvärgplanetens bana är elliptisk. Just nu befinner den sig 92 AU (cirka 13 miljarder kilometer) från solen.
  • År 2142 är den som närmast solen med 38 AU (5,7 miljarder kilometer).
  • Ett år på DeeDee motsvarar cirka 1 100 år på jorden.
  • Temperaturen på det avlägsna klotet är 30 K ( -243 °C).
  • Dvärgplaneten är mörk och reflekterar bara 13 procent av det solljus som träffar den.
  • Den Internationalla astronomiska unionen, IAU, har ännu inte godkänt DeeDee som en officiell dvärgplanet. Det är i dagsläget bara Pluto, Eris, Ceres, Haumea och Makemake som är godkända.