Planet 9 top

Astronomer avslöjar nya spår i jakten på Planet X

Bevisen för att det existerar en mystisk jätteplanet i solsystemets mörka avkrokar fortsätter att öka. Nu avslöjar forskarna att planeten förmodligen är anledningen till solens lutning i förhållande till resten av solsystemet.

28 oktober 2016 av Nanna Vium

Den är tio gånger så tung som jorden, befinner sig tio gånger så långt bort från solen som Pluto och så ligger den och lurar någonstans i de mörkaste delarna av vårt solsystem.

Sedan januari i år, då astronomer från California Insitute of Technology i USA för första gången presenterade bevis för hypotesen om en nionde planet har flera forskare arbetat med att hitta tecken på dess existens.

Nu har de kommit ett steg närmare.

Planet X, eller Planet 9 som den också kallas, kan nämligen vara orsaken till solens sexgradiga lutning i förhållande till övriga planeters omloppsbanor, något som länge har varit ett mysterium för forskarna.

>>Upplev hur solen blir svart över sydstaterna när en total solförmörkelse inträffar i USA 2017.

Gravitationen får solen att luta

Hör forskarna från California Institute of Technology berätta om sin jakt på Planet X.

Det säger Elizabeth Bailey, astrofysiker vid California Institute of Technology, USA, som är en av huvudförfattarna bakom studien som presenterades på en stor amerikansk rymdkonferens förra veckan.

Med hjälp av datorsimuleringar har Elizabeth Bailey och hennes kolleger räknat sig fram till att solens lutning i förhållande till resten av planeterna i solsystemet kan bero på att den påverkas av gravitationen från Planet X.

Samtidigt visar tidigare studier att flera av de mest fjärran objekten i solsystemet har underliga omloppsbanor som också skulle kunna vara påverkade av en stor himlakropp som Planet X.