nb web u34 husker du asteroide

Asteroidhot missar målet

Flera medier skriver att en asteroid kallad 1950 DA kommer träffa jorden 2880. Sanningen är dock att astronomerna på senare år har kommit fram till att risken trots allt är mycket liten.

21 augusti 2014 av Carsten Nymann

“På sin väg genom rymden roterar asteroiden 1950 DA med en sådan kraft att den borde falla sönder.

Forskare vid det amerikanska University of Tennessee har nu studerat himlakroppen och kommit fram till att endast en elektrostatisk effekt kallad van der Waals-kraften förhindrar att den stora klumpen på 1,3 kilometer splittras.”

Så borde nyheten om 1950 DA ha formulerats under veckan efter att forskare publicerat sitt arbete.

Gammal siffra blev uppförstorad I stället blev det domedagsrubriker när flera medier berättade att asteroiden med en sannolikhet på 1 på 300 kommer att träffa jorden år 2880.

Siffran härstammar från en uträkning som gjordes 2002, och som Illustrerad Vetenskap då också refererade till i sektionen Nya rön.

Problemet är bara att ett annat forskarteam så sent som 2013 satte sig ner och räknade om med all den senaste datan. De kom fram till att sannolikheten snarare är 1 på 4000.

Nära är långt borta 1950 DA är en av omkring nästan 1000 asteroider på över en kilometers storlek, vars omloppsbana för dem "i närheten av jorden”.

I astronomiska termer betyder “i närheten” inom ett avstånd till Solen på 194  477 231 km.

De närmaste objekt vi känner till passerar oss visserligen på ett avstånd av blott fem miljoner km – men det är fortfarande mer än 10 gånger längre bort än månen.