Asteroider får egen richterskala

Astronomer räknar ut risken för en kollision med jorden

1 september 2009

Alla känner till den så kallade richterskalan, som används för att mäta styrkan på jordbävningar här på jorden. Nu vill astronomerna använda samma idé för att beskriva effekten av en kollision mellan jorden och en komet eller asteroid. Officiellt heter den nya asteroid- skalan The Torino Impact Hazard Scale. Den är uppkallad efter den italienska staden Turin, där en grupp astronomer vid en internationell sammankomst bestämde sig för att ta den i bruk. Torinoskalan, som den kallas i dagligt tal, har utvecklats av den amerikanske professorn R H Binzel och går från noll till tio. Torinotalet räknas fram med hjälp av två faktorer: sannolikheten för en kollision och kollisionens kraft. Asteroider som får en nolla på torinoskalan behöver vi inte oroa oss för, men en tia skulle medföra en global katastrof. På den nya skalan skulle en asteroid med tio kilometers diameter, som skulle kunna ödelägga jorden, trots sin storlek få en nolla på torinoskalan så länge det inte finns någon risk att den träffar jorden inom en överskådlig framtid. Detta gäller som tur är för alla kända asteroider av denna storlek. Å andra sidan kan en förhållandevis liten sten – kanske bara 100 meter i diameter – få en trea på torinoskalan, om risken för en kollision bedöms som stor. Hittills har det högsta torinotalet varit en etta. Det har gällt de asteroider som passerat nära jorden. Även om det finns massor med kilometerstora stenar i rymden, finns det ingen som går i en bana, som gör att de riskerar att krocka med jorden. Sannolikheten för ett torinotal på åtta eller mer är försumbar.