nb_u50 asteroide

Asteroid på kurs mot Jorden

En nyupptäckt asteroid susar tätt förbi jorden vart tredje år. Den utgör inte något direkt hot, men forskaren bakom upptäckten varnar för att rymdstenens bana är svår att förutsäga.

11 december 2014 av Carsten Nymann

Rymdfartsorganisationen NASA uppskattar att solsystemet rymmer cirka 100 000 rymdkroppar vars omloppsbana kan korsa jordens och som är stora nog att utgöra ett hot.

Hitintills har astronomer identifierat runt 11 000 av dessa, och den här veckan kunde den ryska forskaren Vladimir Lipunov lägga till ytterligare en i listan.

Den cirka 400 meter stora rymdstenen “2014 UR116” flyger runt solen i en treårig omloppsbana som med jämna mellanrum för den nära jorden.

Asteroid först ett hot om 150 år

Enligt NASA kommer asteroiden inte tillräckligt nära jorden för att utgöra ett regelrätt hot.

Datamodeller visar att 2014 UR116 kommer hålla tillräckligt avstånd till jorden under de kommande minst 150 åren.

Vladimir Lipunov understryker dock att stora asteroiders banor är svåra att förutsäga, eftersom deras kurs påverkas av gravitationen från andra planeter.

Asteroid skulle skapa jätteexplosion

Om 2014 UR116 träffar jorden skulle det enligt forskaren medföra en explosion som är 1000 gånger kraftigare än den som träffade staden Chelyabinsk i Ryssland 2013.

Nyligen gick över 100 forskare från hela världen samman för att uppmana världssamfundet att bygga ett avancerat spårningssystem som kan upptäcka hotande rymdstenar.

Asteroider kom med vatten till jorden

Asteroider medför dock inte bara död och förödelse. Veckan har också bjudit på nyheten om att de troligtvis har fört med sig vatten till jorden i dess barndom.

Hittills har de flesta astronomer trott att vattnet kom med kometer, men färska analyser från Rosetta-sonden talar emot den teorin.