Är asteroidbältet en exploderad planet?

Varför finns det ett asteroidbälte mellan Mars och Jupiter? Kan det vara resterna av en tidigare planet, som exploderat?

Den första asteroiden upptäcktes nyårsnatten 1800/1801. Det var Ceres, och då det snart kom många fler, uppkom antagandet att asteroiderna var rester efter en större planet, som gått under, till exempel i en explosion. Problemet var emellertid att om man lade samman massan för alla de kända asteroiderna, blev resultatet mycket blygsamt, kanske bara en tusendel av jordens totala massa. I dag anser de flesta astronomer därför att asteroiderna inte är rester av en planet utan istället byggmaterial till en planet, som aldrig blev till något. De inre planeterna i solsystemet har förmodligen bildats genom en sammanklumpning av så kallade planetesimaler, det vill säga stenmaterial i alla möjliga storlekar, som uppstått av det stoft som fanns i en skiva runt den nyfödda solen för 4,6 miljarder år sedan. Utanför Mars, som är den yttersta av stenplaneterna, har planetesimalerna dock aldrig fått möjlighet att samlas till en större kropp på grund av tyngdkraften från Jupiter. Tyngdkraften från den stora planeten har hela tiden stört befintliga objekt så att de inte har kunnat hålla ihop. Man känner i dag till flera tusen asteroider, men Ceres är fortfarande störst med en diameter på knappt 1000 kilometer.