Solen avslöjar ny ring runt Saturnus

Cassini tar bilder av planeten i direkt motljus

1 september 2009

För första gången någonsin har rymdsonden Cassini lyckats ta en bild av Saturnus i direkt motljus, det vill säga med solen placerad bakom planeten i förhållande till sonden. Bilden från Cassini är oerhört detaljerad och visar planetens enorma ringsystem med detaljer som man aldrig tidigare sett. På bilden har astronomerna till exempel sett en ring, vars existens man tidigare inte kände till. Ringen är en mycket svag struktur, som befinner sig mellan de så kallade F-och G-ringarna. Den nya ringen befinner sig i samma område som Saturnus två små månar Janus och Epimetheus. Astronomerna har länge haft en idé om att meteornedslag kan lossa stoft-partiklar från månens yta och skicka ut dem i kretslopp runt Saturnus. De är dock mycket överraskade av att se att månarna uppenbarligen frisätter tillräckligt med material för att det skall bildas en ring. Förutom upptäckten av ringen lyckades sonden även fotografera planetens diffusa och långsträckta E-ring under förmörkelsen. Hittills har man endast kunnat göra observationer av den här ringen i etapper. Upptäckten visar hur månen Enceladus rör sig genom E-ringen, varpå det uppstår avlånga och oregelbundna mönster i ringen. Mönstren bildas antagligen av ispartiklar, som spys ut från gejsrar på Enceladus sydpol. De nya observationerna bidrar till att ge astronomerna helt ny kunskap om hur månarna påverkar Saturnus stora ringsystem.