rumsonder jagter skatte

Tre av rymdens största skatter

600 biljoner kronor. Så mycket är asteroiden Siwa värd i metaller. Och Neptunus och Uranus kan ha flytande diamanter. Här är tre av solsystemets största skatter.

19 april 2016 av Rikke Jeppesen och Rolf Haugaard Nielsen

1. Asteroidskatter av guld, silver och platina

Ädelmetaller virvlar runt i asteroidbältet mellan Mars och Jupiter.

I de särskilda metallasteroiderna finns det inte bara guld och silver utan också den dyraste och mest eftertraktade ädelmetallen: platina.

Det amerikanska gruvbolaget Planetary Resources uppskattar att en asteroid med platina kan innehålla mer platina än den mängd som hittills har utvunnits på jorden.

Asteroiden Siwa innehåller bland annat platina och med ett uppskattat värde på 780 biljoner kronor är det stora pengar att hämta för rymdens framtida skattjägare.

2. Diamantträdgård på Neptunus och Uranus

Forskare tror att planeterna Neptunus och Uranus kan ha flytande diamanter.

2010 insåg ett forskarteam att diamanter kan smälta om de utsätts för ett så pass högt tryck som det som finns på de två gasplaneterna.

Under försöken upptäckte även forskarna att diamantmaterialet under så pass hårda förhållanden upplöses till en vätska av rent kol, där små klumpar av diamanter flyter runt på samma sätt som is flyter i vatten.

Ett inre hav av diamanter kan förklara mysteriet om varför de två planternas magnetiska poler är förskjutna från deras geografiska poler. Det kan dessutom öppna en värld av oberörda skatter.

3. Viktiga skatter: Sällsynta jordarter

Mobiltelefonhögtalare, vindkraftverk och elbilar är alla beroende av så kallade sällsynta jordartsmetaller.

I asteroider gömmer sig oanade reserver av till exempel yttrium, neodymium och lanthan, som kan hålla igång utvecklingen av nya tekniker.

En grupp kemister från hela USA, American Chemical Society, förutspår också att vi under det kommande århundradet kommer att sakna 44 viktiga grundämnen som alla kan utvinnas från asteroider. Det gäller till exempel litium till batterier, fosfor till gödning och metaller som zink och silver.

Jakten på rymdens skatter är igång