Gasplaneten Saturnus är omgiven av ett gigantiskt ringsystem som består av små isklumpar.

© Shutterstock

Se Saturnus ringar och månar

Just nu får du en unik chans att studera gasjätten på natthimlen.

3 april 2018 av Redaktionen

Dagarna före och efter den 13 januari har du en unik möjlighet att studera Saturnus, som är solsystemets näst största planet.

Vid den tid­punkten är avståndet mellan jorden och Satur­nus bara 1,2 miljarder kilometer.

För blotta ögat kommer Saturnus att likna en klar gulaktig stjärna, men genom en kikare med 30 gångers förstoring kan du se att planeten har en avlång form.

Det beror på det enorma ringsystemet av sten och stoft som om­ger Saturnus.

Just nu lutar systemet kraftigt i för­hållande till jorden och reflekterar stora mängder solljus ned mot oss, och därför syns det tydligt.

Förutom ringarna kan du med lite tur även få syn på Saturnus största måne, Titan, och har du en större stjärnkikare med en brännvidd på cirka 150 millimeter kan du få se månarna Rhea, Tethys, Dione, Enceladus och Japetus.

Så gör du

Om du gått upp tidigt den 7 april kan du vid 05-tiden se gasjätten Saturnus, dess fantastiska ringar och flera av dess totalt 62 månar.

Vänd blicken tio grader över den sydöstra horisonten. Saturnus månar Titan och Tethys är synliga lite till höger över planeten. Enceladus, Rhea och Dione syns till vänster under jätten.

Med hjälp av ett litet teleskop kan du få se ringsystemets ovansida. Med ett större teleskop kan du se att ringarna är uppdelade i flera sektioner. Ringarna består av små isklumpar som är mellan 0,01 och tio meter i diameter.

Blicka ut i universum

Den imponerande gasjätten är bara ett av alla fenomen som dyker upp på natthimlen den här våren.

Om du har fått blodad tand och gärna vill fortsätta med stjärnskådningen kan du nu köpa det ultimata startpaktet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Svanen, där två stjärnor kolliderar och exploderar i en röd nova omkring år 2022 – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.