Packa ryggsäcken, och fyll termosen med varm choklad. Majhimlen bjuder på massor av spektakulära upplevelser, om du beväpnar dig med tålamod.

Se fram emot majhimlens astronomiska festfyrverkeri

Även om vi går mot ljusare tider erbjuder natthimlen massor av upplevelser. I synnerhet i maj, då du kan se fram emot mängder av glittrande stjärnfall och synliga planeter.

5 maj 2017 av Nanna Vium

Fåglarna kvittrar, bladsprickningen är igång och byxbenen blir kortare.

Våren är i full gång, och även om teleskop och stjärnkikare kanske inte är det första du tänker på finns det alla skäl att vända blicken uppåt.

Maj bjuder nämligen på ett astronomiskt smörgåsbord som du inte får gå miste om.

MISSA INTE DEN PERFEKTA SOLFÖRMÖRKELSEN

Upplev en av de mest spektakulära skådespel som naturen har att erbjuda:

Den totala solförmörkelsen som äger rum i USA den 21 augusti för första gången på nästan fyra decennier.

>> Ett fåtal biljetter kvar: Missa inte den unika händelsen som etsar sig fast på näthinnan för alltid. Boka din plats med en gång.

”Det är en fantastisk möjlighet och en chans att se universum förändras omkring dig”, säger Jay Pasachoff, som är astronom vid Williams College i Massachussets.

Nätterna blir ljusare

Framför allt kan du se fram emot att fenomenet ljusa nätter tar sin början i inledningen av månaden och sträcker sig fram ända till mitten av augusti (givetvis beroende på hur långt söder- respektive norrut i landet man bor).

Fenomenet beror på att solen inte dyker ned mer än 18 grader under horisonten vid midnatt.

Det betyder att dess strålar fortfarande lämnar efter sig ett sken på natthimlen och åstadkommer det vi känner som skymning, eller ljusa nätter.

Vi skiljer mellan tre olika typer:

- Borgerlig skymning:

Solens centrum är mindre än sex grader under horisonten. Både horisontlinjen och föremål på jorden kan ses tydligt, och utomhusaktiviteter kan pågå utan artificiellt ljus.

- Nautisk skymning:

Solens centrum är mindre än tolv grader under horisonten, och du kan se konturen av föremål på jorden, medan horisonten är svårare att hitta.

- Astronomisk skymning:

Solens centrum är mindre än arton grader under horisonten. Även om solens strålar skapar ett sken på himlen ser det mörkt ut för det mänskliga ögat.

Hitta planeterna

Även flera av planeterna hälsar våren välkommen. Vår röda grannplanet Mars har varit synlig i ett par månader och fortsätter att synas ett tag till.

Du har störst chans att få syn på den om du tittar västerut i stjärnbilden Oxen före soluppgången.

Mars får sällskap av den största planeten i vårt solsystem, Jupiter, som är lättare att upptäcka på natthimlen. Du ska rikta blicken söderut och mot stjärnbilden Jungfrun för att ha störst chans att se den.

Även Saturnus och Venus tar en svängom på stjärnscenen – för att se dem ska du låta blicken vandra mot Skytten respektive Fiskarna.

>> Är du säker på att du inte vill uppleva den perfekta solförmörkelsen från första parkett? Boka din plats innan det är för sent.

Meteorskur utlöser mängder av stjärnfall

Sist men inte minst gästar ännu en meteorskur våra breddgrader.

Det rör sig om den relativt okända Eta Aquariderna, som sträcker sig från den 21 april till den 12 maj med kulmen omkring den 5 maj.

Liksom Orioniderna i oktober orsakas Eta Aquariderna av kometen Halley, som slänger kaskader av småsten och stoft efter sig, när den far fram genom universum.

Resterna brinner upp och ger upphov till mängder av glittrande stjärnfall, som vi kan glädja oss åt.

Meteorskuren har sitt ursprung kring stjärnbilden Vattumannen, som dessvärre inte kommer särskilt högt upp över horisonten. Det betyder också att vi på vår del av jorden inte kan förvänta oss mer än tio stjärnfall i timmen vid maximum.

Bäst förutsättningar får du om du riktar blicken österut före soluppgången. För mer precisa riktningsangivelser för din stads position – läs här.