© NASA

Saturnus måne kan hysa liv

En ny datormodell av Enceladus visar att månens näringsrika hav kan vara mer än en miljard år gammalt – och det ökar chansen att hitta liv.

8 februari 2018 av Antje Gerd Poulsen

Saturnus måne Enceladus är en av solsystemets främsta kandidater till att hysa liv.

Det hav som döljer sig under månens istäcke har alla förutsättningar: Vatten, energi och kemiska byggstenar från månens innersta kärna.

En ny upptäckt har gjort Enceladus ännu mer intressant. Det visar sig att havet kan vara flera miljarder år gammalt.

Forskarna anser att tid är en viktig faktor för att liv ska uppstå. Månen liknar ett livlöst isklot, men när rymdsonden Cassini på sina uppdrag mellan 2014 och 2017 kom mycket nära månen så avslöjade den att Enceladus har ett sprudlande hav under isen.

CASSINI BLOTTAR ENCELADUS INRE LIV

- 101 gejsrar på sydpolen.

- Hydrotermiska källor i havet.

- Havet täcker hela månen.

- Vattnet är varmare än vad man trott.

- Vätemolekyler i gejsrarna visar att det finns en källa till kemisk energi.

- Värmen är ett resultat av friktion i månens porösa kärna.

Genom sprickor i isen vid sydpolen spyr gejsrar ut vattenånga, mineraler och gas i rymden från varma källor på havsbotten.

Hittills har det varit en gåta varifrån energin kommer, men nu har europeiska och amerikanska forskare matat en datormodell med den senaste informationen från Cassini och hittat en möjlig förklaring:

Enceladus stenkärna är inte fast utan porös med 20–30 procents tomrum. När månen kretsar i en oval bana runt planeten kommer därför stenar i kärnan att gnidas mot varandra i takt med Saturnus varierande dragningskraft.

Friktionen genererar tillräckligt mycket värme för att hålla havet flytande och skicka gejsrar upp genom isen. Modellen visar också att "värmepumpen" har arbetat i miljarder år, vilket ökar chansen för liv.

Porös kärna skapar livszoner

Vatten sipprar ned i Enceladus inre och värms upp så att mineraler och värme frigörs till månens hav.

GÅ PÅ UPPTÄCKT I UNIVERSUM med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap