Månbas

USA och Ryssland planerar en rymdstation på månen

Ryssarna ska studera asteroider och amerikanerna ska använda en månbas till att förbereda ett annat äventyr.

21 juli 2016 av Tobias Hjortkjær Schultz

Trots att man har helt olika sysslor på destinationen kan man dela på resekostnaden dit.

Så verkar tankarna gå bakom planeringen om en gemensam amerikansk/rysk utflykt till månen, som ska äga rum i början av 2020-talet.

En del minns kanske att Nasa för inte särskilt länge sedan slog fast att de inte var på väg tillbaka till månen såvida det inte kunde bli som passagerare på en europeisk eller rysk farkost.

Så blir det dock inte i det förestående samarbetet om en gemensam månbas, skriver Science Alert.

Utvecklingsbas

Amerikanerna kommer i hög grad att bidra till äventyret.

Det som tycks få Nasa att ta tillbaka sina ord om månlandningar är ett betydligt högre ändamål. Nämligen att kunna skicka människor till Mars före 2040.

Detta ambitiösa projekt kräver en hel del förberedelse och utveckling av ny teknik. Inte minst i samband med hur man skapar ett beboeligt livsrum på en planet, som i sin utgångspunkt är allt annat än bekväm.

Kunskapsdelning

Den tekniken har ryssarna kommit längre med än USA.

I gengäld har Putins kosmonauter stort behov av amerikanernas kunskaper om hur man tar sig till främmande planeter och tillbaka till jorden igen – varje gång. Ryssarna planerar nämligen att stanna kvar och studera asteroider, efter att amerikanerna har lämnat basen. Där har amerikanerna mycket att erbjuda i form av det extremt kraftfulla Space Launch System, som Nasa arbetar på inför Marsuppdraget.