LISA mission

Se animation av LISA-uppdraget

ESA och NASA planerar att år 2018 skicka ut tre satelliter i rymden för att registrera gravitationsvågor. Här kan du se hur det kommer att gå till.

26 februari 2010

Tre satelliter skall med ny avancerad teknik försöka registrera de gravitationsvågor som sänds ut av svarta hål och dubbelstjärnor. Den så kallade LISA-missionen, som planeras till år 2018, är ett samarbetsprojekt mellan ESA och NASA. LISA står för ”Laser Interferometer Space Antenna”.

Här nedan kan du se en animation av hur man på NASA och ESA har tänkt sig att skicka ut satelliterna i rymden, och hur de kommer att fungera.

Videon är producerad och utlånad av Max-Planck-Institut für Gravitationsphysik/MildeMarketing Wissenschaftskommunikation

Läs också artikeln Satelliter skall mäta universums dolda krafter, som förutom om själva LISA-missionen också berättar om testsatelliten ”LISA Pathfinder”, som redan från 2011 skall bana vägen för LISA-missionen.