Esrange launch 01

Tyngdlösa celler tar selfie i rymden

En internationell grupp forskare utstationerad i Lappland har för första gången fotograferat en cells inre medan cellen är tyngdlös. Försöket ska förbättra förutsättningarna för astronauter på framtidens rymdresor.

28 april 2015 av Gunver Lystbæk Vestergård. Foto: Jesper Rais

Applåder och jubel bröt ut på Esrange Space Center utanför Kiruna, när raketen TEXUS 52 i början på veckan vecklade ut fallskärmen efter att ha varit 260 kilometer ut i rymden.

Ombord på den 13 meter höga raketen fanns ett mikroskop, som med hjälp av laserljus för första gången fotograferade levande cellers inre medan de är tyngdlösa - precis som cellerna i kroppen på astronauter på rymdresor.

Svenskt centrum för rymdresor

Raketfärden var nära att rinna ut i sanden, när ingenjörerna från tyska Aribus och den tyska rymdagenturen DLR upptäckte att en ledning skuggade en kamera, så att man i elfte timmen tvingades öppna raketen igen.

Efter en timmes försening antändes dock det tontunga sprängämnet, och raketen lämnade med en eldsvans efter sig den lappländska vildmarken utanför Kiruna, där rymdresor av den här typen efterhand har blivit vardag.

Rymdresor är som fotbollsmatcher

I ett av experimenten på raketen testar en dansk-tysk forskargrupp från Aarhus Universitet, hur celler från sköldkörteln uppför sig på rymdresor i tyngdlöst tillstånd.

Mikroskopets laserljus får cellernas inre skelett att lysa upp, och den 27-åriga doktoranden Sascha Kopp, hade ansvaret för att ställa in fokus på en cell under loppet av få några sekunder under uppskjutningen, medan han satt skild från resten av gruppen i en bunker.

När jag sa hejdå till honom nere i bunkern var jag rätt nervös, men det var som en fotbollsmatch. När visselpipan väl ljöd gjorde han bara sitt jobb, berättar lektor Thomas Corydon från Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet.

Tillsammans med professor i rymdmedicin Daniela Grimm leder han försöket med cellernas rymdresor.

Rymdresor med celler är rekorddyra

Efter 20 minuter dalade raketen ner i snön och det hittills dyraste - cirka 25 miljoner kronor - och mest komplicerade experimentet till dags dato i det tysk/europeiska TEXUS-programmet var en succé.

Undersökningar av celler i tyngdlöshet vid rymdresor är ett spirande forskningsfält, för tidigare har man inte trott att cellerna överhuvudtaget påverkades under rymdresor.

Framtidens rymdresor måste omprövas