67p byggesten

SENSATION: Livets byggstenar funna på komet

Astronomer är nära att kunna lösa gåtan om hur livet på jorden har uppstått. Rosettasonden har hittat livets byggstenar på kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko.

1 juni 2016 av Babak Arvanaghi

Ett de största mysterierna är hur liv har uppstått. Och det mysteriet kan vara mycket nära sin lösning.

I den tunna atmosfären kring kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko har Rosettasonden gjort ett sensationellt fynd.

Med hjälp av en spektrometer har sonden hittat livets byggstenar. Det enda kometen saknar för att skapa liv som vi känner det är energi som exempelvis värme eller vatten.

Byggstenar funna i atmosfären

Sedan augusti 2014 har Rosetta-uppdraget undersökt kometen närmare. Och trots att landaren Philae inte fungerar som den ska skickar sonden fortfarande tillbaka provresultat till jorden.

Den badanksliknande kometen närstuderas fortfarande.

Och det är i ett av dessa provresultat som det exceptionella fyndet har gjorts.

Sonden har hittat fosfor och aminosyran glycin i den tunna atmosfären runt kometen. Och de ämnena är tillräckliga för att skapa dna, proteiner och cellmembran.

Livet kom från kometerna

Glycin är den vanligaste av alla aminosyror och finns i alla proteiner. Aminosyran finns bara som gas vid temperaturer under 150 grader och därför är det svår att upptäcka.

Men det är inte första gången glycin har påvisats på en komet. Den enda gången det har skett tidigare kunde det inte uteslutas att mätningen hade förorenats av ämnen från jorden, men det kan forskarna göra den här gången.

Fyndet ger näring åt teorin om att livet kom till jorden med kometer: Kometerna bar på byggstenarna och jorden hade rätt förhållanden för att liv skulle kunna uppstå.