Philae vaknar igen

Philae kvicknar till

En skreva har avskärmat Philae från solen och laddat ur dess batterier. Nu har landningsfarkosten vaknat ur sin dvala.

15 juni 2015 av Babak Arvanaghi

Philae vaknar och skickar data till jorden

Sju månader efter det att batterierna i Philae dog har landningsfarkosten åter vaknat ur sin dvala. Philae, som är stor som en tvättmaskin, var vaken i 85 sekunder och hann skicka hem 800 datapaket.

Det är dock över 8?000 datapaket som fortfarande inte har skickats.

Efter att ha varit på väg i tio år nådde Philae tillsammans med sin moderfarkost Rosetta fram till kometen 67P/ Tjurjumov-Gerasimenko i november. Kometen anträffades efter 500 miljoner kilometers resa i världsrymden.

En video från ESA visar hur meningen var att Philae skulle ha landat i november.

Philae parkerades i skuggan

Som den första människoskapade farkosten någonsin att göra något liknande landade Philae på kometen. Men trots den framgångsrika landningen fick uppdraget inte den rungande framgång som astronomerna hade hoppats på.

Landningsfarkosten fick inte tag på kometen i första försöket, och studsade därför iväg och landade på ett annat ställe än avsett. Detta ställe var dessvärre en skreva och därför har det varit svårt för den att ladda upp sina batterier, då inget solljus har nått ner till Philaes solceller.

Batterierna på Philae höll i 60 timmar

Efter landningen var Philae vaken i 60 timmar innan batteriet laddades ur. När den nu har vaknat upp ur sin dvala beror det på att kometen har rört sig närmare solen och att landningsfarkostens batterier har fått en smula välbehövlig ström.

Forskare hoppas att Philae kan ge svar på hur planeterna i vårt solsystem uppstod. Och därmed också varifrån livet kommer.

Rosetta och Philae var på dramatisk långfärd i rymden