Solar sail

Nu skall solsegel driva rymdsonder

The Planetary Society har tre typer av soldrivna rymdsonder på ritbordet.

25 mars 2010

En gammal rymdfartsdröm är långt om länge på väg att bli verklighet: rymdsonder drivna enbart med hjälp av energin från solens ljuspartiklar, som träffar stora segel av ultratunn specialfolie.

Redan 2005 försökte den privata rymdfartsorganisationen The Planetary Society skjuta upp en soldriven sond, men ett fel på den ryska raket som skulle frakta upp sonden satte stopp för det. Nu kan det dock kvitta. The Planetary Society har använt väntetiden till att utveckla ny teknik, som gör det möjligt att förminska de segel som skall driva sonden. Med mindre segel kommer sonden att få större manöverduglighet och att kunna accelerera snabbare.

Tre typer av sonder på väg

Det är en fördel när sonden skall utföra en rad undersökningar i rymden, bland annat av de så kallade solstormarna, det vill säga magnetiska oväder från solen som kan störa telekommunikation och satellitsystem på jorden.

The Planetary Society har tre typer av solsegeldrivna sonder på ritbordet. LightSail-1 skall enligt planerna vara redo för uppskjutning redan i år och lägga sig i en omloppsbana runt jorden på 800 kilometers höjd. Syftet är att testa om tekniken fungerar. Blir LightSail-1 en succé, är planen att LightSail-2 och LightSail-3 skall använda gradvis större segel och genomföra betydligt mer ambitiösa uppdrag. LightSail-3 skall kunna operera i ett brett bälte, som går från Jupiter och ända in till Venus bana nära solen.