New Horizons på väg mot Pluto

Nedräkning till Pluto: Rymdsond har dvärgplaneten i sikte

Om några få veckor kommer sonden New Horizons svischa förbi Pluto på bara 12 500 kilometers avstånd. Men redan nu har den tagit de första bilderna av dvärgplaneten och skickat hem dem till förväntansfulla forskare på jorden.

18 juni 2015 av Malene Breusch Hansen

Sedan uppskjutningen i januari 2006 har sonden New Horizons rest nästan 4,3 miljarder kilometer genom solsystemet. Nu skiljer det mindre än 40 miljoner kilometer mellan sonden och destinationen: dvärgplaneten Pluto.

Ombord NASA-sonden finns utrustning som bland annat ska fotografera Pluto, undersöka temperaturen på dvärgplaneten och den kemiska sammansättningen av både ytan och atmosfären.

Men redan nu har sonden skickat hem bilder av Pluto till jorden - och de är så bra att forskare har gjort de första nya upptäckterna om dvärgplaneten.

New Horizons avslöjar: Pluto är fläckig

Bilderna av Pluto har tagits mellan den 29 maj och 2 juni, och visar den bästa utsikten över dvärgplaneten någonsin.

Bilderna avslöjar att ytans sammansättning är överraskande komplex: Plutos yta växlar mellan mycket ljusa och mycket mörka fläckar med halvljusa områden mellan dem.

Källa: NASA (klicka för att se bilden i större format)

Bilderna har bland annat avslöjat ett ljus område på en av Plutos poler. Forskarna tror att området är polaris av fruset material precis som polarisarna på jordens poler.

Både de ljusaste och de mörkaste områdena på Pluto ligger annars märkligt nog runt ekvatorn, men varför det förhåller sig så är tillsvidare fortfarande en gåta.

Forskarna får vänta med att få svar tills början på juli, då New Horizons har kommit ännu närmare Pluto. Rymdsonden kommer då undersöka både nyanserna och orsaken till dem mer detaljerat.

Det närmaste mötet mellan New Horizons och Pluto äger rum den 14 juli 2015, då sonden flyger förbi dvärgplaneten på 12?500 kilometers avstånd.

Lättviktssonden New Horizons är stort som ett piano

New Horizons väger bara 478 kg och är mindre än hälften så tung som en personbil. Ändå har den hållit för en nästan fyra miljarder kilometer lång färd genom solsystemet. Lär dig mer om den lilla, envisa rymdsonden här:

RESAN MOT PLUTO

? Avfärd: NASA skickade iväg sonden den 19 januari 2006.

? Nya kunskaper: Ett halvt års tid efter degraderades Pluto från planet till dvärgplanet, på grund av att den korsar Neptunus bana.

? Dvala: Kort efter uppskjutningen sattes sonden i dvala som den först vaknade ur i december 2014..

? Ankomst: Den 14 juli 2015 flyger New Horizons förbi Pluto på 12?500 kilometers avstånd.