Nasa_astronauter

Nasa söker astronauter

Det amerikanska rymdorganet söker nya astronauter för första gången på drygt tre år. Alla kan ansöka – nästan.

6 november 2015 av Babak Arvanaghi

Gillar du att vistas i trånga utrymmen? Har du en naturvetenskaplig utbildning? Och har du alltid velat ta en närmare titt på stjärnorna? Då är astronautjobbet kanske något för dig.

Nasa söker astronauter till kommande uppdrag. Jobbet kan innebära vistelse på den internationella rymdstationen, kommersiella rymdflygningar och kanske en tur till Mars.

Astronauter har perfekt syn

Jobbet är dock inte öppet för alla – rymdorganet ställer vissa krav på ansökarna. Bland annat ska man ha perfekt syn och vara mellan 158 och 192 centimeter lång.

Man ska ha en universitetsutbildning på magisternivå och det är en fördel om den inkluderar ingenjörsvetenskap, kemi, fysik eller matematik. Utöver det ska man ha genomfört 1000 flygtimmar eller ha tre års erfarenhet som ansvarig inom ett relevant område.

Två års träning skapar astronauter

För att göra nålsögat ännu mindre har myndigheterna också ställt kravet på amerikanskt medborgarskap. Och så ska de förstås klara diverse jobbintervjuer och tester.

Men lyckas de ta sig igenom nålsögat kan rymdaspiranterna se fram emot en tvåårig träningsperiod och får efter det kalla sig astronauter.

Utöver bonusar som gratis resor i rymden ligger lönen någonstans mellan 565?000 och 1?357?000 kronor om året.

Blev du intresserad? Du kan