Edwin Aldrin på Månen

NASA:s stora ögonblick

I år firar NASA sitt 100-årsjubileum. Vi har samlat 10 videor med några av de största och mest epokgörande händelserna i rymdorganisationens historia.

29 januari 2015

NASA:s föregångare NACA upprättades 1915 med syftet att utveckla och testa flygplan. 100 år senare kan vi se tillbaka på en snabb utveckling, som bland annat har lett till sex månlandningar, otaliga rymdpromenader och fantastiska bilder tagna av Hubbleteleskopet.

Vi har samlat några av de största ögonblicken i NASA:s historia här.

1936: NASA:s föregångare testade propellerflygplan

1915 upprättades organisationen NACA (National Advisory Committee for Aeronautics). Organisationen som senare blev till NASA, skulle utveckla och testa flygplan. I klippet testas en flygplansvinges aerodynamik i NASA:s enorma fullskaliga vindtunnel.

1963: Cooper skjuts ut i rymden

Gordon Cooper var en del av NASA:s Mercury-program som skickade ut de första amerikanerna i rymden. Ombord på sin kapsel, med namnet Faith 7, blev Cooper den första människan att sova i rymden. Hans uppdrag varade i totalt 34 timmar.

1969: Människan intar månen

Apollo 11 landade på månen den 20 juli 1969. Satelliten Lunar Reconnaisance Orbiter har skapat 3D-återgivningar av landningsplatsen i dag och den utrustning som astronauterna lämnade efter sig.

Se Edwin "Buzz" Aldrin och Neil Armstrongs egna inspelningar av människans första vacklande steg på månen:

1971: Alan Shepard spelar golf på månen

1961 blev Alan Shepard den förste amerikanen i rymden. 1971 var han iväg igen som befälhavare på Apollo 14. Det firade han genom att testa sin driver på månens grova yta.

1986: Challenger-katastrofen skakar USA

73 sekunder efter start exploderade rymdfärjan Challenger och efterlämnade långa rökspår på himlen. Katastrofen berodde på ett fel i bränslesystemet och kostade alla sju besättningsmedlemmarna livet.

1990: Uppskjutningen av Hubbleteleskopet

Sedan 1990 har Hubbleteleskopet matat oss med fantastiska bilder av stjärnfödslar och främmande galaxer. Teleskopet börjar dock närma sig pensionsåldern och ska enligt planen ersättas av det moderna och långt kraftigare James Webb Space Telescope 2018.

2013: Ögonvittnesskildring från en rymdpromenad

Astronauten Chris Hadfield blev 2001 den förste kanadensaren på rymdpromenad. Hör hans upplevelse av att hänga fritt i rymden med jorden roterande under sig.

2014: ISS får service

Astronauterna Reid Wiseman och Barry Wilmore reparerar den internationella rymdstationen, ISS, under en rymdpromenad. Bl.a. blir en defekt energiförsörjning utbytt.

2014: Serviceraket exploderar i ett jättelikt eldklot

Astronauterna på den internationella rymdstationen, ISS, fick vänta längre än planerat på färska leveranser, när NASA:s obemannade Antares-raket exploderade i ett imponerande eldklot strax efter start.

Se mer om NASA:s historia

1958 tog rymdsagan fart – bokstavligen. Raketdrivna rymdfarkoster, rysskräck, ombyggda atommissiler och män med hår på bröstet spelade huvudrollerna under åren då amerikanerna värmde upp inför den ultimata utmaningen: Resan till månen.

Se hela videon i Illustrerad Vetenskaps stora videoarkiv: