NASA ufo 16/2014

NASA-fiasko: Flygande tefat brakar ner på jorden

NASA testade i måndags sin supersoniska decelerator, bättre känd som det flygande tefatet, som på sikt ska frakta tungt gods till Mars. Inte ens världens största fallskärm kunde klara Mach 4-fallet från 55 kilometers höjd.

9 juni 2015 av Karine Kirkebæk

Flygande tefat-testet slutade i fiasko

NASA har testat sin Low Density Supersonic Decelerator (LDSD) – bättre känd som NASA:s flygande tefat - i atmosfären över Stilla havet.

Farkosten släpptes med en hastighet på Mach 4 - omkring 4900 km/h - vilket uppenbarligen var för mycket för den fallskärm som skulle ha fört det flygande tefatet säkert tillbaka till jorden.

Fallskärmen brast direkt efter att den utlöstes.

VIDEO: "Nooooooo", hördes det i kör från NASA:s kontrollcenter när det flygande tefatets bromsfallskärm slets i bitar.

Världens största fallskärm höll inte för trycket

Gårdagens försök skulle visa om världens största fallskärm kunde säkra en mjuk landning för det flygande tefatet. NASA hoppas att tekniken en dag kommer kunna användas till att bromsa farkoster med en hastighet högre än ljudets.

Den stora fallskärmen - som är dubbelt så stor som den som förde ner Curiosity-rovern på Mars - måste kanske tillbaka till ritbordet. NASA är redan på gång med att analysera testdata för att komma fram till felet i designen.

Det är tänkt att det flygande tefatet ska kunna skicka tungt gods och människor till Mars: Farkosten flyger först de 55 miljoner kilometerna till den röda planeten för att därefter sänka farten och utföra en kontrollerad nedstigning genom Mars tunna atmosfär.

GRAFIK: En luftballong lyfte det flygande tefaten upp till 37 kilometers höjd. Här sköt bärraketen farkosten vidare upp till 55 kilometers höjd med 4?900 km/h innan bromsraketen utlöstes. Det flygande tefatet virvlade därefter mot Stilla havet och träffade vattnet med stor kraft i närheten av Hawaii, där det plockades upp av ett örlogsfartyg. Klicka på grafiken för att se bilden större.

NASA är inte de första med ett flygande tefat