Animerad bild på BFR (BigFuckingRocket) som dockar ISS.
BFR och ISS

Musk kommer bland annat att använda sin jätteraket BFR till att skicka material till ISS för att finansiera resan till Mars.

© SpaceX

Jätteraket kan skicka människor till Mars om sju år

Den nya raketen kan ta upp till 200 människor på varje resa mellan Mars och jorden, och dessutom kan den användas till otroligt snabba kommersiella resor på jorden.

3 oktober 2017 av Michael Friislund

I fredags presenterade Teslamiljardären Elon Musk fler detaljer om flaggskeppet i sin rymdorganisation SpaceX. Första gången han berättade om det var förra året. Sedan dess har raketen bytt namn till BFR - som enligt Musk står för 'Big Fucking Rocket!'

Jätteraketen kan transportera mellan 90 och 200 människor till Mars åt gången, vilket är ett stort steg framåt om man jämför med nuvarande raketer (som enbart kan ta mindre grupper) och Nasas framtida rymdfarkost Orion (som också ska flyga till Mars men som enbart kan ta fyra astronauter).

Mer plats än på en Airbus 380

BFR har med sina 825 kubikmeter mer utrymme i kabinen än världens största passagerarflygplan Airbus 380, och resenärerna kan se fram emot att sova i en av rymdfarkostens 40 kabiner eller slappna av i de stora gemensamma områden som finns i raketens topp - om man kan vända sig i det tyngdlösa tillståndet.

Lär dig mer om framtidens vilda visioner. Börja prenumerera på Illustrerad Vetenskap i dag.

Den 106 meter höga och nio meter breda raketen består av två delar: 

En lyftraket med 31 av SpaceXs Raptormotorer som tillsammans klarar att lyfta 150 ton ut ur atmosfären (jämförelsevis kunde Nasas månraket Saturn V lyfta 135 ton) samt själva rymdfarkosten, som är utrustad med sex Raptormotorer.

När raketen har lämnat jordens atmosfär kopplas rymdfarkosten loss från lyftraketen, som därefter flyger tillbaka till jorden.

Återvinningsbar till 100 procent 

Planen är att både lyftraket och rymdfarkost kan landa, vilket gör raketen att raketen går att återanvända.

SpaceX har redan haft framgångar med sin delvis återanvändbara Falcon 9, som har genomfört 16 landningar i rad utan fel och som har använts till att leverera material till ISS sedan 2012. 

Första bemannade resan 2024

BFR kommer att ha en topphastighet på 29 000 kilometer per timme och kan ta kolonisatörer till Mars på mellan 150 till 300 dagar. 

Enligt Musk är projektet så pass realistiskt att han satsar på att skicka BFR till Mars redan 2022 och genomföra de första bemannade flygningarna till Mars under 2024. Drömmen är att kolonisera Mars och att på allvar göra mänskligheten till en rymdfarande civilisation.

Lär dig mer om BFR i Elon Musks presentation här nedan:

Musk: Finansieringen är klar

Det var förra året som Musk för första gången presenterade planerna på att resa till Mars, men då var finansieringen inte färdig. Främst handlar det om de höga kostnaderna som uppstår i samband med raketbyggande.

På IAC (International Astronautical Congress) som hölls i fredags i Adeleide i  Australien avslöjade Musk dock för första gången hur finansieringen kommer att gå till.

För det första gör det faktum att raketen går att återanvända att kostnaderna reduceras markant, då kostnaden för raketer som inte kan återanvändas är en av orsaken till att rymdfart i dag är förknippat med höga omkostnader.

För det andra ska en omstrukturering i SpaceX-projektet bidra till att finansiera resorna till Mars. I dag har SpaceX hand om en stor del av levernanserna till ISS. Planen är att BFR i framtiden ska stå för samtliga leveranser till ISS.

Förutom ökade intäkter från Nasa kan det också medföra att SpaceX kan flytta alla resurser som i dag används på rymdbolagets andra raketer Falcon9, Dragon och Heavy till BFR.

London - New York på 29 minuter

Men det som på riktigt gör visionerna än mer intressanta är BFR:s andra användningsområden. 

- Om du bygger en rymdfarkost som kan flyga till Mars - vad händer då om du tar samma rymdfarkost och använder det för att flyga från ett ställe till ett annat på jorden, sa Musk. 

- Vi tittade på det och resultaten är ganska intressanta.

Med sin otroliga topphastighet kan BFR användas för kommersiella flygningar på jorden. Enligt planerna som presenterades ska man kunna ta sig till vilken plats som helst på jorden på under en timme. Exempelvis ska en resa från London till New York bara ta 29 minuter. Musk har dock inte berättat hur lång tid incheckning och ombordstigning kommer att ta på hans enorma rymdraket.

Läs mer om hur Musk tänker kolonisera Mars (SE)

Här nedan kan du se hur själva transporten till Mars ska ske:

Läs också

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: