nb_u38_whisky

Skottarnas nationaldryck återvänder från rymden

Medan majoriteten av Skottlands befolkning har varit upptagen av folkomröstning, har whiskydestilleriet Ardbeg haft blicken riktad mot rymdstationen ISS.

18 september 2014 av Carsten Nymann

Två dagar innan skottarna vallfärdade till valurnorna för att avgöra nationens suveränitet landade en rymdkapsel i Kazakstan med ett lika historiskt innehåll.

Det skotska whiskydestilleriet Ardbeg har i samarbete med det amerikanska företaget NanoRacks LLC sedan 2011 skickat prover med whisky för att mogna på den internationella rymdstationen ISS.

Mognar i tyngdlöshet

Proverna bestod av stumpar av bränt ekfat samt så kallade terpener - naturliga kolföreningar - som har med smak och doft att göra.

Genom att undersöka samspelet mellan de två komponenterna hoppas skottarna tillsammans med NASA:s experter kunna visa hur tyngdlöshet påverkar whiskyns mognadsprocess.

Tidigare har liknande försök genomförts med öl, men det är första gången som whisky reser till rymden.

Astronauter fick whisky-lift

Resultaten av experimentet kommer att presenteras i ett senare skede av Ardbegs Dr Bill Lumsden, som först kommer genomföra en rad tester på Nanoracks laboratorium i Houston.

Whisky-proverna hämtades tillbaka till jorden med en rysk Soyuz-kapsel, som även tog med sig astronauterna Steve Swanson, Alexander Skvortsov och Oleg Artemyev, som alla har vistats på ISS.