Andreas Mogensen

Skandinavien får sin andra astronaut

Astronauten Andreas Mogensen är den första dansken och den andra skandinaven som reser till den internationella rymdstationen i början av september. Där ska han utföra vetenskapliga experiment.

23 november 2015 av Malene Breusch Hansen

Den andra september skjuts dansken Andreas Mogensen i väg från jorden mot den internationella rymdstationen ISS. Därmed blir han den första danska och den andra skandinaviska astronauten i historien.

Ombord på ISS ska Andreas Mogensen utföra flera olika experiment. Här visar han dig runt på rymdstationen och berättar om vetenskapen:

Under sin vistelse hinner Andreas Mogensen bland annat fjärrstyra en robot på jorden från sin plats på ISS. Här kan du se hur det gick till:

Läs om vilka experiment Andreas Mogensen utförde på ISS i Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015.

Du kan också läsa om årets största vetenskapliga upptäckter, tekniska bedrifter, medicinska genombrott, häftigaste dramer, uppseendeväckande naturfenomen och viktigaste profiler.

Beställ Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015 – på köpet får du en kalender för 2016 med fantastiska foton från vetenskapens värld.