Astronauter ska bo i igloo

Astronauter ska bo i Mars-igloo

När de första astronauterna flyttar till Mars ska de bo i säkerhet från kosmisk strålning i sin alldeles egna, 3D-utskrivna igloo av is.

2 mars 2016

Konstruera en 3D-utskriven bostad för fyra astronauter på Mars och se till att byggmaterialet finns tillgängligt på den röda planeten.

Det var villkoren för en tävling, utlyst av Nasa, om att konstruera en bostad åt de första Marsinvånarna.

Bland 165 förslag har Nasa nu valt ut de tre bästa. Förstapriset på 25?000 dollar gick till det enkla och futuristiska Ice House. Bidraget hade tagits fram av det amerikanska laget som bestod av Team Space Exploration Architecture och Clouds Architecture Office.

3D-skrivare bygger igloo av is

Ishuset påminner om en pyramid med mjuka former och består av ett skal av 3D-utskriven is, som enligt planerna kan hämtas i flytande form under Marsytan.

Skalet skyddar de boende mot både kosmisk strålning och solens strålar och är nästan genomskinligt. Det gör att de fyra pionjärerna på Mars dels garanteras en viss portion dagsljus till nytta för både hälsa och humör, dels kan njuta av utsikten över de ändlösa röda slätterna på planeten.

Rymdigloo rymmer grön trädgård

Hjärtat i Marsbasen är landningsmodulen, som består av flera våningar med bland annat bostadsrum, bibliotek, träningslokal, kök och laboratorium omgivna av en vertikal trädgård.

Hela basen är trycksatt, så att man kan röra sig fritt utan att behöva ha på sig klumpiga astronautdräkter.

Så skrivs igloo-basen av is ut:

*

1. Landningsfarkosten landar på Mars och börjar hämta upp grus från underjorden.

2. Grunden till basen läggs, och därefter blåses ett lufttätt hölje upp omkring farkosten.

3. Små robotar skriver ut basen av is i 3D. Det görs inuti det lufttäta höljet.

4. Basen har fyra våningar och innehåller bland annat ett laboratorium och en trädgård. Astronauterna kommer huvudsakligen att vistas i själva landningsfarkosten, som är klädd i ett köldisolerande lager, så att astronauterna kan leva och bo i 20 °C.

Igloo, regolit och uttjänta rymdfarkoster

Det blev igloon av is som vann Nasas tävling, men både en uppblåsbar bas klädd med regolit och en annan gjord av gammalt rymdskrot och lava var inte långt efter:

Första plats. Nasa har valt ut en 3D-utskriven igloo som vinnare i en tävling om att konstruera en 3D-utskriven bas. Igloon kan hysa fyra astronauter på Mars.

Andra plats. Team Gamma har föreslagit en bas som är täckt med materialet regolit. Basen är uppbyggd av uppblåsbara moduler som skyddas av ett 3D-utskrivet skal. Robotar hittar materialet till skalet på planetens yta.

Tredje plats. Team LavaHive har konstruerat en bas av lava och återbruksdelar från rymdfarkoster. Basen är byggd av uppblåsbara moduler, av vilka bodelen skyddas av delar från farkosten. 3D-utskrivna gångar förbinder de olika modulerna.

Astronauter får enkelbiljett till ett igloo-liv på Mars