Hur stor bör en rymdkoloni vara?

Om man tänker sig att vi en dag skickar ett rymdskepp till en annan planet – hur många människor måste då finnas med för att säkra en tillräckligt stor genetisk variation?

Genetiker och biologer har räknat på hur många individer man behöver, om man skall grundlägga ett bestånd av djur, som kan klara sig långt in i framtiden. Det är viktigt i samband med arbetet att bevara sällsynta arter. En grov uppskattning säger att det krävs minst 50 individer, 25 av varje kön. Den här siffran förutsätter emellertid att individer parar sig av en slump, och det gör som bekant inte människor. Ju mer system det är i parningarna, desto fler individer behövs för att motverka effekterna av inavel. Nu kan man självklart inte veta hur de sexuella normerna kommer att bli ombord på ett rymdskepp på väg till en avlägsen planet. Man klarar sig dock inte med mindre än 50 personer. Om man inte bara vill undvika inavel utan även säkra en bra genetisk variation, behövs det antagligen tusentals människor. Så det är mycket möjligt att vi måste skicka mer än ett enstaka rymdskepp.