Nasa NACA vindtunnel2

Galleri: NASA erövrade rymden

För 100 år sedan lades grunden till NASA i gigantiska vindtunnlar. Vad som började som ett test av propellerflygplan följdes senare av raketer och rymdfärjor, i takt med att NASA tog steget ut ur atmosfären och gick i spetsen för rymdutforskningen.

16 januari 2015 av Morten Kjerside Poulsen

Galleri: NASA genom 100 år

Klicka dig igenom NASA:s historia i galleriet ovan. Glöm inte att klicka på bilderna för att se dem i fullskärmsvisning.

Det startade med flygplan

NASA började som ett försök på att följa med i européernas flygplansutveckling.

Trots att det var de amerikanska Wright-bröderna som uppfann flygmaskinen försummade USA att vidareutveckla tekniken, och 1915 var amerikanerna hopplöst långt efter Europa.

NACA var föregångaren till NAS

Därför upprättade USA 1915 organisationen NACA (The National Advisory Committee for Aeronautics), som skulle testa och utveckla flygmaskiner.

För att göra det byggde de enorma vindtunnlar där flygplan i full storlek hängdes upp och fick sin aerodynamik testad.

Runt andra världskriget började NACA att experimentera med raketer och utvecklade en rad raketflygplan som satte hastighetsrekord.

Organisationen saknade dock resurser och när ryssarna 1957 skickade upp Sputnik-satelliterna i rymden blev USA ännu en gång tvungna att reorganisera för att följa med i utvecklingen.

NASA blev født

Därför upprättade president Eisenhower 1958 den privata organisationen NASA (National Aeronautics & Space Administration), som utrustades med en jättelik budget.

Pengarna använde NASA på att utveckla nya och bättre raketer, och NASA kom till slut att gå om Sovjetunionen genom att skicka den första människan till månen.

Sedan dess har ingen kunnat hota NASA som världens ledande rymdorganisation.

Klicka dig igenom NASA:s historia i galleriet ovan.

Läs mer om NASA.