VSH Space shuttle

Fransk rymdfärja får lift med fraktflygplan

År 2013 ska en ny, fransk rymdfärja nå rymden – genom att lyfta från ett större plan.

25 oktober 2010

Idén om att föra personer ut i rymden med farkoster, som från jorden och en bit av vägen bärs på ryggen av ett flygplan, är inte ny, men hittills har man använt dyra, specialutvecklade plan. Det vill den franska flygplanstillverkaren Dassault Aviation, som bland annat står bakom de berömda Miragejaktplanen, ändra på med en teknik, som inom tre år skall föra farkoster till rymdens gräns med vanliga trafikflygplan.

Dassaults rymdfärja – VSH – har plats för sex passagerare och väger elva ton. Ritningarna på VSH kommer från NASAs rymdfärjeprojekt X-38, som ställdes in 2002, samt det europeiska Hermesprojektet, som ställdes in under 1990-talet. Tillsammans med en rad schweiziska företag har Dassault Aviation vidareutvecklat erfarenheterna från speciellt X-38. Precis som planerna var med X-38, är tanken att VSH skall placeras på vingen av ett traditionellt plan och på så sätt komma upp i luften. På grund av vikten på elva ton måste fraktplanet vara ett jetplan av en viss storlek. Den slutliga modellen har Dassault ännu inte bestämt.

I projektets begynnelse övervägde Dassaults ingenjörer att låta VSH lyfta från jorden, men planerna skrotades, eftersom en landbaserad uppskjutning kräver en extremt avancerad infrastruktur. Dassault Aviation har utvecklat sitt eget patenterade system, som bygger på frigörande av VSH på cirka åtta kilometers höjd vid en hastighet av mach 0,7 – alltså 70 procent av ljudets hastighet. Därefter aktiverar en booster VSHs raketmotor, som använder en blandning av flytande syre och fotogen, så att VSH flyger av sig självt. Tanken är att VSH därefter ska nå upp till en höjd av minst 100 kilometer, så att farkosten når termosfären och den punkt som kallas rymdens gräns, vilket sker med en hastighet på mach 3,5.

Farkosten når en höjd, som gör det möjligt att observera jordens krökning, och de sex passagerarna ombord kommer under turen att uppleva tyngdlöshet i cirka tre minuter. Därefter kan VSH vända tillbaka till jorden, landa av egen kraft och göras redo för ytterligare turer.

Till rymdens gräns

En speciell bränsleblandning ­driver VSH. Flytande syre blandat med fotogen förbränns i en rysktillverkad raketmotor, när VSH har skickats upp på cirka åtta ­kilometers höjd. Det ger den nödvändiga framåtdriften för att transportera mellan tre och sex passagerare till en höjd av mer än 100 kilometer, som är den ­officiella gränsen till rymden.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: