ESA BepiColombo top

Rymdfabrik visar upp kronjuvelerna för allmänheten

ESA öppnar dörrarna till det enorma utvecklings- och testcentret, ESTEC, den 4 oktober. Man kan bland annat se utrustning för miljarder och träffa ESA:s första kvinnliga astronaut. Dagen är ett samarbete med Illustrerad Vetenskap i Nederländerna.

10 september 2015 av Mikkel Skovbo

Astronauter, rymdsonder och kometuppdrag.

Det blir en kosmisk supersöndag när den europeiska rymdorganisationen (ESA) den 4 oktober slår upp dörrarna till testcentret European Space Research and Technology Centre (ESTEC) i Nederländerna.

Illustrerad Vetenskap i Nederländerna samarbetar med ESA om arrangemanget och kommer bland annat att erbjuda besökare att bli fotograferade med astronauter och hamna på ett eget tidningsomslag.

ESA bjuder på rymdfarkoster och asteroidförsvar

ESA:s stora rymdfabrik är hjärtat i europeisk rymdforskning och har utvecklat och testat allt från rymdfarkoster till astronaututrustning sedan 1968. När ESA har öppet hus i oktober kommer det packade programmet bland annat att innehålla detta:

? Träffa ESA:s första kvinnliga astronaut

17 år som astronaut och uppskjutningar till både Mir och den internationalla rymdstationen har den franska kvinnan Claudie Haigneré hunnit med. Efter det fortsatte hon som forskningsminister i Frankrike. Hon berättar om sin enastånde karriär – och delar ut autografer.

Claudie Haigneré redogör för sina erfarenheter från ett långt liv som astronaut och delar med sig av alla sina kunskaper och minnen under ESA-dagen.

? Få de senaste nyheterna från Rosetta

Rosettasonden anlände i fjol till kometen 67P och levererade en landningsmodul på den kolgrå ytan. Du kan träffa laget bakom uppdraget och ta del av de senaste upptäckterna från sonden 500 miljoner kilometer ute i världsrymden.

Den 12 november 2014 genomförde Rosettauppdragets Philae-landare världshistoriens första framgångsrika landning på en komet.

? Upplev rymdsonden som ska till Merkurius

2017 färdas BepiColombo-sonden mot solsystemets yttersta planet, Merkurius. Den måste klara temperaturer på upp till 350 °C – och det kräver instrument och en solsköld av en viss kaliber. Du kan se rymdutrustning värd miljarder i ESA:s innersta hallar.

Både Japan och Europa skickar en satellit till Merkurius på BepiColombo-uppdraget – här det japanska – och båda kan upplevas i ESTEC.

? Lär dig mer om jordens rymdförsvar

ESA och Nasa har planer på krascha en sond rakt in i en asteroidmåne för att undersöka möjligheterna att försvara jorden mot himlakroppar. Du kan höra mer om uppdraget från ESA:s experter.

År 2022 kraschar en sond från Nasa in i Didymos-asteroidens måne, "Didymoon", 11 miljoner kilometer från jorden. En annan ESA-sond kommer att befinna sig i bakgrunden och övervaka kollisionen för att samla in data.

Värm upp med ESA:s största framgång