EmDrive

Omöjlig motor ska testas i rymden

Den bryter Newtons tredje lag och borde därför inte kunna fungera. Men det gör den i alla fall och nu ska den så kallade EmDrive - en motor som skapar framdrift utan utskick av reaktionsmassa - testas i rymdens vakuum.

14 september 2016 av Babak Arvanaghi & Karine Kirkebæk

Om EmDrive fungerar är flygande bilar, oändliga mängder ren energi och snabba resor till fjärran planeter nära förestående.

Nu ska den så kallade EmDrive testas i rymden och om motorn – som bryter mot fysikens lagar – fungerar som den ska kan den förändra vår värld.

EmDrive ska kanske testas under 2017

Det är kemiingenjören Guido Fetta från företaget Cannae som drömmer om att testa den omöjlilga motorn. Företaget har inte satt något datum för testet, men flera medier spekulerar i att det kan bli av redan under 2017.

Fetta vill utrusta en minisatellit – en så kallad cubesat – med en EmDrive och skicka den i omlopp runt jorden på cirka 240 kilometers höjd. Där ska motorn i så fall lämnas i sex månader för att demonstrera att en motor utan framdrivningsmedel klarar att köra en satellit ute i rymden.

EmDrive stämmer inte med naturlagarna

EmDrive (electromagnetic propulsion drive) skiljer sig från andra motorer genom att inte använda något bränsle. I stället skapas framdriften av mikrovågor som stängs in i en konformad kammare med reflekterande väggar.

Mikrovågorna sicksackar sig mellan de två sluttande sidorna och når upp i högst hastighet ner mot konens största ände. Det skapar totalt sett det största trycket mot den stora änden. Trycket mot den änden skjuter fram resten av motorn och skapar på så sätt framdrift.

Konformen skapar framdriften i EmDrive. Foto: EmDrive

Men här uppstår problemet. För motorn genererar ingen reaktionskraft. Inget drivs i motsatt riktning och det gör att den bryter mot Newtons tredje lag: Aktion = reaktion. Därför borde motorn inte fungera.

Principen bakom den kan jämföras med att försöka skapa framdrift i en segelbåt med hjälp av att ställa en fläkt på däck. Det fungerar inte eftersom inget trycks bakåt.

Tester av EmDrive på jorden är positiva

Trots det är det något som tyder på att EmDrive fungerar. Flera organisationer, däribland Nasa, har testat den och – till kritikernas förvåning – uppmätt framdrift.

Därför ska motorn nu testas i rymdens vakuum så att vi en gång för alla kan ta reda på om den verkligen fungerar.

Om den gör det kan den drivas av solceller och uppnå otroliga hastigheter som exempelvis kan ta oss till Mars på 70 dagar.