EmDrive top

Läckt dokument från Nasa: Omöjlig motor fungerar

Ett dokument från Nasa visar att en motor, som bryter mot Newtons tredje lag, kan skapa drivkraft. Så kallad EmDrive kan ta oss till Mars på 70 dagar.

8 november 2016 av Karine Kirkebæk

Motorn brukar kallas "den omöjliga motorn" eftersom den helt enkelt inte borde fungera.

Den går emot Newtons tredje lag som säger att “aktion är lika med reaktion”. Det innebär att en varje kropp har en reaktionskraft, som exempelvis en rekyl eller jetmotor, för att skapa drivkraft.

Och det är här kedjan bryts – EmDrive har nämligen ingen reaktionsmassa och använder heller inget bränsle.

Den omöjliga motorn

Enligt ett läckt dokument har Nasas Eagleworks Laboratory nu testat motorn och mätt att den kan skapa en drivkraft framåt på 1,2 milinewton per kilowatt i vakuum. Newton är SI-enheten för kraft, som har fått sitt namn efter Isaac Newton.

Jämförelsevis skapar solsegel – som är det mest populära sättet att skapa drivkraft utan bränsle – bara 6,67 mikronewton per kilowatt.

Dokumentet har ännu inte erkänts av andra forskare, men det drar oavsett slutsatsen att den omöjliga motorn fungerar.

Och om EmDrive fungerar är flygande bilar och en resa till Mars på 70 dagar snart möjligt.

Mikrovågor skapar drivkraft

EmDrive (electromagnetic propulsion drive) skiljer sig från andra motorer genom att den inte använder bränsle. I stället skapas driften av mikrovågor som stängs in i en konformad kammare med reflekterande väggar.

Konformen skapar drivkraft i EmDrive. Foto: EmDrive

Mikrovågorna sicksackar mellan de sluttande sidorna och uppnår högst hastighet ned mot konens största ände.

Det skapar ett stort tryck och genom att pressas mot den änden skjuts resten av motorn framåt och skapar på så sätt drivkraft.