nb_u09 Dawn

Triumf: NASA:s Dawn-sond lägger sig i omloppsbana runt dvärgplanet

Under fredagen lyckades NASA att få rymdsonden Dawn att lägga sig i omloppsbana runt dvärgplaneten Ceres 450 miljoner km från jorden. Det är första gången en sond kretsar runt en dvärgplanet.

6 mars 2015 av Anne Lykke og Karen Grubbe

NASA:s folk på jorden höll andan, när Dawn-sonden fredag närmade sig dvärgplaneten Ceres för att lägga sig i omloppsbana. Men ingen visste om mötet gick bra eller dåligt.

Enligt planerna skulle Dawn inte ha radiokontakt med jorden under själva mötet. Först en timme senare när Dawn hade lagt sig i omloppsbanan fick NASA åter kontakt med sonden. Och klockan 15:36 svensk tid kunde forskarna andas ut: Allt hade gått som planerat och Dawn kan nu börja skicka hem viktiga data.

Dawn är den första sonden någonsin som lägger sig i omloppsbana runt en dvärgplanet och dess resa genom solsystemet har tagit 7,5 år.

Dvärgplaneten Ceres ligger i asteroidbältet mellan Mars och Jupiter runt 450 miljoner km från Jorden.

Dawn mäter ytan

Målet med uppdraget är att samla information om den närmaste okända dvärgplaneten i vårt solsystem.

Dawn ska inte landa på Ceres men dock sväva nära över ytan och ta bilder. När Dawn är som närmast Ceres kommer den sväva 375 km över ytan.

Avancerade instrument ombord kan mäta vågor som sänds ut från Ceres yta och på så sätt analysera sig fram till vilka ämnen ytan består av.

Redan nu har Dawn skickat åtskilliga bilder av Ceres hem till NASA. Bilderna avslöjade bland annat flera mystiska vita fläckar på ytan.

NASA:s forskare menar att fläckarna kan vara stora områden med is som reflekterar ljuset. Beräkningar tyder också på att vatten utgör en fjärdedel av Ceres totala massa.