Lakes on Titan

Rymdsond fångar unik glimt av sjöar på Titan

Planetforskare har avtäckt ytan på Saturnus största måne, Titan. Månen ligger normalt dold under ett tjockt orange molntäcke men en rymdsond har nu fått en unik glimt av vad som döljer sig därunder.

11 juni 2014

Saturnus största måne Titan är täckt av ett tätt orange molnlager, men genom en rad flygningar ovanför i slutet av sommaren 2013 kunde Nasas Cassinirymdsond få en unik glimt av de sjöar som ligger utspridda på månens norra halvklot.

Sjöar av metan och etan

Hittills har forskarna bara kunnat få fram suddiga och fragmentariska bilder av området. Men genom hål i molntäcket har Cassini lyckats ta infraröda bilder som sedan har pusslats ihop till en mosaik som ger astronomerna en första ordentlig inblick i sjöarnas natur.

Titans sjöar består av de flytande kolvätena metan och etan, och har sedan länge fått särskild uppmärksamhet av forskarna. Titan är nämligen den enda platsen i solsystemet, förutom jorden, där astronomerna har hittat vätska på ytan.

Cassini har kartlagt Titans yta

Med hjälp av Cassinis radardata har ett planetforskarteam skapat den första kartan med höjdangivelser över Titans yta, som annars brukar ligga dold bakom en tät och ogenomskinlig atmosfär.

Klicka på bilden för att se den i en större version