Laserkanon ska krossa asteroider

Solstrålar ska krossa asteroider

Verklighetens svar på ett science fiction-vapen ska säkra jorden mot asteroider och andra hot från rymden.

20 juli 2016

Forskare från det amerikanska University of California, Santa Barbara och California Polytechnic State University håller just nu på att konstruera ett rymdbaserat laservapen som ska upptäcka och krossa asteroider på kurs mot jorden.

Vapnet går under namnet DE-STAR – en förkortning av Directed Energy System for Targeting of Asteroids and exploRation.

Solstrålar blir till dödsbringande laser

DE-STAR:s huvuduppdrag är att skörda energi från solen och förinta asteroider innan de träffar jorden. Laservapnet kan också analysera asteroider och deras sammansättning.

|

Asteroider pulvriseras

Tanken är att en obemannad DE-STAR ska kretsa runt jorden och med hjälp av en kraftig laserstråle antingen pulvrisera eller knuffa till asteroider som hotar vår planet.

DE-STAR skördar energi från solen och omvandlar den till laserstrålar.

Som en sidovinst kan laserstrålen också användas för att driva rymdsonder på resa i den yttre rymden. Hittills har konceptet testats i ett laboratorium.

70 farliga asteroider med kurs mot jorden

Det finns goda skäl till att forskare har utvecklat ett nytt och effektivt vapen mot asteroider.

Nasa har räknat ut att det finns omkring 70 farliga asteroider på väg mot jorden, som jag jämna ett land med marken eller förorsaka en tsunami.

Läs mer i den här artikeln:

Vad är asteroider?

Asteroider är större och mindre klumpar av bland annat sten och metall i rymden. Vissa asteroider kommer mycket nära jorden och kan i sällsynta fall träffa vår himlakropp, vilket kan få extrema konsekvenser för jorden och livet på vår planet.